Startpagina > Ietwat verrassende zaken bij het nieuwe tariefaanbod van NMBS

Ietwat verrassende zaken bij het nieuwe tariefaanbod van NMBS

Niko Strijbol

nmbs

De NMBS heeft per 15 oktober een grote wijziging doorgevoerd in haar ticketformules. Zelf geeft ze vooral ruchtbaarheid aan het feit dat ze over het algemeen goedkoper zouden moeten zijn. Toch zijn de details niet te verwaarlozen, en daar communiceert de maatschappij veel minder over. Deels is dit natuurlijk te wijten aan de nieuwheid ervan: sommige media schrijven er ondertussen over.11 Geen onbeperkte treinritten meer binnen Zone Brussel

De nieuwe tickets

De wijzigingen aan de tickets zijn omvangrijk en voeren een aantal nieuwe concepten in. Zo zijn er grote verschillen naargelang de leeftijd van de reiziger.

Voor volwassenen (26 tot 64 jaar):

  • Lange afstanden worden goedkoper.
  • Het weekendtarief verlaagt van 50% naar 30%, maar is nu ook geldig voor enkele tickets (hiervoor was dit telkens een heen- en terugticket).

Voor jongeren, senioren en andere verhoogde tegemoetkomingen:

  • Altijd 40% korting op het standaardtarief

Daarnaast vallen de "tienbeurtenkaarten" en andere forfaitaire vervoersbewijzen weg, zoals de Youth Ticket, Senior Ticket, Youth Multi, Local Multi, Standard Multi, Ticket voor Grote Gezinnen en de Youth Holiday (om de NMBS haar tariefnamen te gebruiken). In de plaats wordt nu wel Train+ gelanceerd, een betalende kaart die recht geeft op bijkomende kortingen. Voor volwassenen:

  • 40% korting tijdens de daluren.
  • 40% bijkomende korting op het weekendtarief (dus bovenop de 30%).
  • Een maximumbedrag van € 14 voor een enkele rit.

Voor de groepen met bijkomende kortingen:

  • Een maximumbedrag van € 5,50 per rit.
  • Bijkomende korting van 40% op het weekendtarief en tijdens de daluren (dus bovenop de bestaande 40%).

Daarnaast zijn er ook een aantal nieuwe ticketformules, zoals de tickets voor „mini-groepen”, die 40% korting geeft in het weekend en tijdens de daluren voor groepen tot veertien personen.

De NMBS benadrukt graag dat dit het tariefaanbod vereenvoudigt, doordat alle formules nu op basis van afstand berekend worden. Daar is iets voor te zeggen: er moet niet meer vergeleken worden tussen de tickets gebaseerd op afstand en die aan vast tarief. Zo is een weekendbiljet vergelijken met een tienbeurtenkaart verleden tijd.

Maar niet iedereen is ervan overtuigd dat de nieuwe tickets eenvoudig zijn, voornamelijk door de cumulatieve kortingen.22 TreinTramBus: "Nieuwe NMBS-tarieven zijn ingewikkelder dan gedacht" Zo is voor jongeren de 40% korting op het standaardtarief te combineren met de 40% korting van Train+, wat 64% korting op het standaardtarief geeft. Ook is er de algemene introductie van daluren, iets waar tot nu toe slechts een kleine minderheid van de reizigers rekening mee moest houden.

Ook voor gezinnen zal het soms een puzzel zijn. De Train+-kaart is namelijk op naam: in een gezin moet elk gezinslid een kaart hebben om van de korting te kunnen genieten. Afhankelijk van de treingewoontes van elk lid zal dus bepaald moeten worden of het loont om Train+ af te sluiten. Anderzijds kunnen ze mogelijk wel gebruik maken van de kaarten voor kleine groepen.

Noemenswaardige details

Hieronder volgt een opsomming van de details die ik noemenswaardig acht, zonder specifieke volgorde.

Reisonderbrekingen en zones

In 2017 maakte de NMBS onder media-aandacht komaf met het verbod om de reisweg te onderbreken.33 NMBS snoeit in klantonvriendelijke regels

Nu draait de NMBS de tijd gedeeltelijk terug. Voor alle tickets is dit nu opnieuw verboden, voor abonnementen blijft dit toegestaan.

Voor bepaalde tickets (zoals voor een ticket geldig tijdens de daluren) houdt dat steek, maar voor een standaardticket is dit een verstrenging zonder duidelijk aanwijsbare reden.

Dit heeft ook impact op zones: de nieuwe tickets zijn namelijk enkel geldig voor een reis tussen het start- en eindpunt vermeld op het ticket. Het is dus niet meer mogelijk om binnen een zone onbeperkt te reizen met een gewoon treinticket. Als tariefzones en voor abonnementen blijven zones wel bestaan.

Anderzijds is reizen in de omgekeerde richting of een deel van het traject tweemaal afleggen nu wel toegestaan, zolang dat de routeplanner dat voorstelt. Het is dus (bijna) niet meer mogelijk om de routeplanner een route te laten voorstellen waarvoor meerdere tickets nodig zijn. Dit was het geval als een reiziger van A naar B wou reizen, maar daarvoor eerst B moest voorbijrijden om in C over te stappen en terug te keren naar B.

Weekends

Voorheen was een weekendticket geldig vanaf vrijdagavond 19 uur tot en met op zondag de nachtelijke onderbreking van de treindienst of op feestdagen. Het weekendticket was een heen- en terugticket met een korting van 50%.

Dit is vervangen door het weekendtarief, met een korting van 30%, wat nu ook geldt voor een enkele reis. Het weekendtarief niet meer geldig op vrijdagavond: enkel op zaterdag, zondag en feestdagen.

De minimale prijs

In de oude regeling was de minimumprijs van een standaardticket € 2,50 (dit voor tickets onder de minimale afstand van 3 km). Bij kortingen was de korting niet van toepassing op het vaste deel van een ticket, zijnde € 1,4115 voor een enkele rit in tweede klasse.

Dit is nu aangepast naar een minimumprijs van € 2,5435 voor alle supplementen en tickets.

Maximale afstand

Eertijds was de maximale afstand voor de prijs van tickets 150 km. Nu is dat maximum verlaagd tot 118 km.

Eerste klasse

In het oude systeem werd de prijs van een ticket eerste klasse bepaald als volgt, afhankelijk van de afstand van de reisweg: van 3 tot 36 km: maal 1,30; van 37 tot 51 km maal 1,40 en vanaf 51 km maal 1,54.

Deze rekenwijze blijft gehandhaafd, maar is onderhevig aan een verhoging: van 3 tot 36 km: maal 1,40; van 37 tot 51 km maal 1,50 en vanaf 51 km maal 1,60.


  1. Geen onbeperkte treinritten meer binnen Zone Brussel
  2. TreinTramBus: "Nieuwe NMBS-tarieven zijn ingewikkelder dan gedacht"
  3. NMBS snoeit in klantonvriendelijke regels

Alle vragen, suggesties, bemerkingen, opmerkingen, kritieken, meningen, bezwaren, of enige andere vorm van reactie kan u mij per elektronisch schrijven meedelen, op het adres [voornaam]@strijbol.be.