Startpagina > Onderweg naar beter

Onderweg naar beter

Niko Strijbol

nmbs

Tijdens en na de coronapandemie verstrakte de alomtegenwoordige glimlach van de NMBS. De tijd was aangebroken voor een ommekeer. Vaarwel aan het vriendelijke gelaat met de glimlach hetwelk de NMBS een gunstig aanzien moest verlenen. Een nieuwe bondgenoot in woordvoering schiep een nieuwe campagne om de spoorwegmaatschappij bij het volk te prijzen: „Onderweg naar beter”. Dit devies moet de spoorwegen ten tonele voeren als de oplossing voor maatschappelijke noden, zoals vervoer en mobiliteit.

Door het wederkeren van een woordelijke slagzin neemt het visuele in betekenis een stapje terug. Nochtans laten zich enige kenmerken waarnemen: onderwerpen worden veelal omlijst door een wit kader met afgeronde hoeken. Ook typerend is de blauwe strook waarin steevast het merkteken der maatschappij, geflankeerd door de nieuwe leus, hun opwachting maken.

Een evolutie, geen revolutie

Vanaf het jaar 2020 verkoos de NMBS een nieuwe vaste vriend11 NMBS en TBWA samen op de trein voor haar woordvoering: TBWA.22 TBWA is een letterwoord bestaande uit de eerste letters van de namen van de oprichters. Men herinnere zich dat deze taak voordien werd vervuld door reclamebureau Famous.

Het scheppen van een nieuw merkaanzien vergt tijd, en onderwijl mag de spraak met de reizigers en het volk niet stilvallen. Dientengevolge bezigde TBWA voor de eerste twee campagnes de bestaande huisstijl met de bekende glimlach. Deze campagnes hadden we reeds aanschouwd in het vorig geschrift.

In tegenstelling tot de scherpe breuk die de Positieve periode vormde met de tijd daarvoor, is de huidige stijl veeleer een voortschrijding dan een omwenteling. Eind 2021 werd een eerste stap gezet: de basislijn met glimlach kwam te vervallen. Dit was het rechtstreekse gevolg van de nieuwe merkcampagne voor de NMBS.33 NMBS en TBWA onderweg naar beter. Hierin werd de nieuwe slagzin onthuld: „Onderweg naar beter”.44 Het is onzeker of de gelijkenis met de vorige leus „Bestemming beter” toeval is. Opnieuw werd in de algemene pers weinig aandacht besteed aan deze nieuwe campagne.

Het schrijven gericht aan de pers lichtte de leus als volgt toe:

De NMBS heeft de ambitie om iedereen mee te nemen naar beter. Hun laatste campagne, getekend door TBWA, is een uitnodiging naar ons allen. Om eens te bezinnen, op de trein te springen en je gedachten de vrije loop te laten. Een uitnodiging om het eens anders aan te pakken. Met z’n allen. Want de trein brengt ons allemaal in beweging en helpt ons op het einde van de rit ook écht verder. Naar meer tijd met je gezin, collega’s of vrienden. En naar een duurzamere wereld.

TBWA en NMBS
verder 1
Figuur 1. Beeld uit de lancering.
verder 2
Figuur 2. Beeld uit de lancering.

Behalve het verdwenen onderschrift en de glimlach, valt er voor het oog weinig nieuws te bespeuren. Vergelijk bijvoorbeeld deze campagne voor de kusttreinen (juni 2021)55 NMBS lanceert de Kust-Express: rechtstreekse reservatietreinen van en naar de kust tijdens de zomervakantie met die voor Hello Belgium, schier een jaar tevoren:

breed
Figuur 3. Afbeelding uit het persbericht van de spoorwegmaatschappij.

De wijzigingen werden nog niet consequent toegepast. Materiaal op sociale media bevatte nog wel de glimlach, terwijl de affiche niet.

facebook
Figuur 4. Afbeelding uit sociale media, waar de glimlach nog niet verdwenen is.
kust mensen
Figuur 5. Georges Gilkinet, destijds federaal minister van Mobiliteit, en Sophie Dutordoir, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, staan bij een affiche voor de lancering van deze nieuwe treinformule.

De omkadering zonder glimlach

De eerste grote campagne met nieuwe beeldende kenmerken zag het levenslicht in mei van 2022. Vanaf dat moment werden de beelden gevat in een wit kader, en vond het beeldmerk zijn plaats in de blauwe strook. Sedert die tijd is de stijl ongewijzigd gebleven. Opmerkelijk is evenwel wat behouden werd, zoals de aanwending der kleuren en de gewoonte om woorden te markeren teneinde nadruk te leggen.

De campagne zelf diende om kond te doen dat het mondmasker niet langer verplicht was op de trein.66 Geen mondmaskers meer op de trein: we zien opnieuw de glimlach van onze reizigers Het merendeel der lieden op deze beelden komt uit voorraadbeelden (stockfoto’s).

mond1
Figuur 6. Onbekende stockfoto.
mond2
Figuur 7. Hetzelfde onbekende model als bij de lancering van het nieuwe uniform.
mond3
Figuur 8. Stockfoto van een blije, glimlachend man, door Theepatheep Ninenong.
mond4
Figuur 9. Onbekende oorsprong.
mond5
Figuur 10. Stockfoto van een volwassen vrouw met kort wit haar, door wirestock.io.
mond6
Figuur 11. Hier is het een kind.
mond7
Figuur 12. Een jonge persoon lacht.
mond8
Figuur 13. Een man met een pet.
mond9
Figuur 14. Nog een man, iets ouder deze keer.
mond10
Figuur 15. Een lachende vrouw.
breed1
Figuur 16. Rechthoekige variant van het model met het syndroom van Down.
breed2
Figuur 17. Een conducteur maar dan rechthoekig.
breed3
Figuur 18. Opnieuw een oude bekende.
breed4
Figuur 19. Hier ook een rechthoekige versie.

Campagnes

Net zoals in het vorige stuk, volgt hieronder een lijst van een aantal campagnes die sinds het invoeren van de nieuwe stijl gevoerd zijn. Sommige hebben een woordje uitleg, maar andere zijn slechts voorzien van beeldmateriaal ter illustratie van de nieuwe stijl.

Werven van mensen

Keren we terug naar maart 2022. Dan startte de NMBS een nieuwe aanwervingscampagne.77 NMBS lanceert een nieuwe aanwervingscampagne Deze campagne is noemenswaardig omdat de huisstijl niet toegepast werd, terwijl we die in latere aanwervingscampagnes wel zullen zien.

aanwerving
Figuur 20. Beeld uit de wervingscampagne. De blauwe zijbalk is aanwezig, maar de omkadering niet.

De zomer in

Voor de zomer van 2022 brachten de spoorwegen een aantal nieuwe vervoersbewijzen uit, welke zij ook poogde aan te prijzen bij het volk.88 NMBS duikt de zomer in met uitgebreid treinaanbod en extra voordelige tarieven Hiertoe behoorde de wederkerende formule „Kust-Express”, waarvoor we de campagne uit 2021 al zagen. Aan het onderwerp zelf is weinig veranderd, maar de huisstijl was nu ten volle uitgevoerd.

kust
Figuur 21. De Kust-Express, ditmaal met omkadering en blauwe zijbalk.
abonnement
Figuur 22. Een speciaal abonnement voor zij met een woon-werkabonnement, waarbij die reizigers tegen een vast tarief onbeperkt kunnen reizen (tijdens de daluren).

Einde van het roken

Met de ingang van 2023 werd het roken op de perrons der stations uit den boze.99 Roken op perrons van de NMBS is vanaf 2023 verboden, 🚭 Het roken gaat vanaf 1 januari de pijp uit en Het roken gaat vanaf 1 januari de pijp uit Ter gelegenheid werden drie aanplakbeelden vervaardigd. Op sociale media verschenen ook varianten van deze beelden zonder de blauwe balk.

rook1
Figuur 23. Niet vapen leidt hier tot een aangenamere omgeving.
rook2
Figuur 24. Niet roken leidt tot gezondere lucht.
rook3
Figuur 25. Niet roken leidt tot peukvrije stations.

Het gaat hier om voorraadbeelden. De twee beelden met sigaretten zijn van de hand van een zekere Julia Manga. Mogelijks is het beeld met de vape een digitale bewerking van het overeenkomstige beeld met sigaret.

Stop agressie

Naar droeve gewoonte zag de NMBS zich genoodzaakt een nieuwe campagne aan te vangen tegen vijandigheden jegens het spoorpersoneel.1010 NMBS lanceert nieuwe campagne tegen agressie van spoorwegpersoneel Het gebroken glas voor het oog van het personeelslid is een beeld dat we reeds kennen uit voorgaande campagnes. Nieuw ditmaal is de kleur: de vorige campagne had oranje tinten, mogelijk omdat ze nog met het oude uniform gemaakt is. De nieuwe campagne was blauwer en paste de huisstijl trouw toe. Daarnaast werd de hashtag ingekort van #StopAgressieNMBS tot #StopAgressie.

agressie1
Figuur 26. Een agente van Securail vertelt dat ze vroeg om niet te roken.
agressie2
Figuur 27. Een treinbegeleider vroeg om de muziek stiller te zetten.
agressie3
Figuur 28. Een treinbegeleidster vroeg om de voeten van de zetel te halen.
agressie4
Figuur 29. Een treinbegeleider vroeg om een vervoersbewijs.

Varianten van deze beelden vinden we ook in het portfolio van Niko Caignie1111 https://www.nikocaignie.be/latest/tbwa-nmbs, die de fotografie van deze campagne op zich nam.

agressie5
Figuur 30. Een agente van Securail vertelt dat ze vroeg om niet te roken, maar dan groter.
agressie7
Figuur 31. Een treinbegeleider vroeg om de muziek stiller te zetten, maar dan groter.
agressie8
Figuur 32. Een treinbegeleidster vroeg om de voeten van de zetel te halen, maar dan groter.
agressie6
Figuur 33. Een treinbegeleider vroeg om een vervoersbewijs, maar dan groter.
Klik om de lijst van mensen te zien die hier aan gewerkt hebben.

Niko Caignie (fotografie), Elly Laureys (kunstaankopen), Philip De Cock (creatief medewerker), Alwyn Vyvey (licht en regie), Peggy Timmermans.

Werven van nog meer mensen

Gelijk vele ondernemingen had de NMBS die dagen een aanhoudend tekort aan personeelsleden. Deswege startte in april 2023 nogmaals een aanwervingscampagne.1212 Aanwervingen bij NMBS op kruissnelheid Het loont de moeite deze te vergelijken met de campagne uit 2022: de toepassing van de huisstijl in deze nieuwe gedaante valt op.

aanwerving2
Figuur 34. Ditmaal is er wel de witte omkadering, en de slagzin staat op de gebruikelijke locatie. Hier is duidelijk dat het markeren van tekst niet geheel losgelaten is.

Treintijd

Augustus 2023 zag de geboorte van een nieuwe promotiecampagne voor de NMBS, met een focus op het woon-werkverkeer.1313 TBWA en NMBS maken van 'treintijd' jóuw tijd, TBWA en NMBS maken van treintijd jóuw tijd en Train time is my time De campagne probeert pendelaars te overtuigen de trein te nemen, door aan te halen dat de tijd doorgebracht op de trein geen verlies is, dit in tegenstelling tot reizen met de automobiel. Tijdens deze tijd op de trein kan de pendelaar tot rust komen en ontspannen.

Klik om de lijst van mensen te zien die hier aan gewerkt hebben.

Jan Macken (creatief directeur), Paul Van Oevelen (schrijver), Vincent Nivarlet (schrijver), Regine Smetz (schrijver), Philip De Cock (kunstdirecteur), Ad Van Ongeval (kunstdirecteur), Max Fauconnier (directeur klantenrelaties), Philippe Van Eygen (klantverantwoordelijke), Laure Swinnen (klantbeheerder), Daphné Loonen (medewerker klantbeheer), Nick Moors (strategisch planner), Elien De Brouwer (producent), Lore Desmet (producent), Jef Boes (regisseur, fotograaf), Ivo Nelis (fotografie), Greet Van Thillo (post-producent), Pierre Mailly (offline redacteur), Pierre Mailly (online redacteur), Kene Illegems (kleurbewerking), Gwenn Nicolay (geluidsingenieur), Eli Sundermann (geluidsingenieur), Raf Cyran (radioproducent), Antje Deroo (radioproducent), Gwenn Nicolay (geluid), Eli Sundermann (geluid) en Hélène Rousseau (mediaplanner)

Ook hier zijn er zowel horizontale als verticale varianten:

woonwerk boek
Figuur 35. De man die dit boek leest, gaat op in het verhaal en waant zich in het boek.
woonwerk spa
Figuur 36. Een vrouw komt tot rust op de trein en waant zich in een kuuroord.
woonwerk boek 2
Figuur 37. De verticale versie van de lezende man. Het valt op dat in deze richting de slagzin naast het logo staat, in plaats van erboven.
woonwerk spa 2
Figuur 38. De verticale versie van de vrouw in een kuuroord. Een op deze webstede zeldzame Franstalige versie. Merk op dat de slogan van de campagne niet rijmt in het Frans. Anderzijds wordt de reiziger niet getutoyeerd in het Frans.

Week van de mobiliteit

Ter gelegenheid van de week van de mobiliteit voert de NMBS meestal een campagne.1414 _Week van de Mobiliteit: Een Mobility Ticket voor 8 euro op Autoloze Zondag _ In 2023 kwam er op de Autoloze Zondag (17 september) een speciaal ticket tussen twee Belgische stations aan een vaste prijs van acht euro.

mobiliteit 2023
Figuur 39. U bereikt heel België autovrij, zolang dat België in de buurt van een station ligt.

Hoffelijkheid

Ook de bordjes in de rijtuigen, die de reizigers tot goed gedrag en zeden manen, werden van een nieuwe aankleding voorzien. Met de ingang van 2024 deden ze gaandeweg hun intrede in de treinstellen. Dezelfde boodschap werd ook verspreid op de website.1515 We wensen je een nóg aangenamere reis

In het nieuwsbericht werden drie „tips” gedeeld. Opmerkelijk is evenwel dat deze de blauwe strook en het merkteken ontberen, welke men desalniettemin aantreft in de treinen zelf.

rugzak website
Figuur 40. Maant de reizigers aan hun rugzak niet op de zitplaatsen te zetten.
stil website
Figuur 41. Reizigers horen hun belpartner niet op luidspreker te zetten en luidkeels in de telefoon te roepen.
ticket website
Figuur 42. Dit gaat verder dan hoffelijkheid en wijst reizigers er op dat ze een vervoersbewijs nodig hebben.

De oorspronkelijke ontwerpers die instonden voor de bordjes konden niet achterhaald worden. Hierdoor zijn er geen goede digitale evenbeelden voorhanden. We behelpen ons daarom met beeltenissen uit de werkelijkheid. In dezelfde reeks bestaan ook boodschappen voor in de stations, die evenwel niet rijmen.

fiets
Figuur 43. Eigenaars van vouwfietsen dienen het gangpad vrij te houden. Foto gemaakt door Reddit-gebruiker Flowtech, die de fiets identificeert als een Brompton.
fijn
Figuur 44. Algemene aanmaning tot respect jegens medereizigers en het personeel. Foto door Maartje Eyskens op Mastodon.
muziek
Figuur 45. Muziek moet gedeeld worden met de hele wagon. Foto door Maartje Eyskens op Mastodon.
plaats
Figuur 46. Bij nood is het beleefd om de plaats af te staan aan hen die ze nodig hebben. Foto door Maartje Eyskens op Mastodon.
rugzak
Figuur 47. De rugzaktip in het echt. Foto door Maartje Eyskens op Mastodon.
stil
Figuur 48. De tip over belvolume in het echt. Foto door Maartje Eyskens op Mastodon.
ticket
Figuur 49. De tickettip in het echt. Foto door Maartje Eyskens op Mastodon.
vuilbak2
Figuur 50. Ook is het blijkbaar nodig om reizigers er aan te herinneren dat afval in een vuilnisbak hoort. Foto door Laurence Brugger op Threads.
deur
Figuur 51. De norm is om binnendeuren in wagons te sluiten (in modernere treinstellen zijn de deuren geautomatiseerd). Foto door Gert Cuppens op de internetgazet.
wc
Figuur 52. Hier probeert men de menselijke aard om andermans wc te hervormen tot een varkensstal in te dammen. Foto door Gert Cuppens op de internetgazet.
opzij
Figuur 53. Op veel deuren van wagons hangen tegenwoordig dergelijke affiches (foto door Belga).
schermticket
Figuur 54. Ook op de schermen worden de tips getoond, hier in een station. Eigen foto.
schermrugzak
Figuur 55. Hier op de schermen in de trein. Foto door Petgol op Threads, die zijn beklag doet over de ironische situatie van de zakken op de zetels onder de aanmaning om dat niet te doen.
sluit
Figuur 56. Een twijfelgeval: het geeft aan om de fiets te sluiten, maar de stijl voelt net anders dan de andere tips. Eigen foto.
step
Figuur 57. Trekt de aandacht op het feit dat men zich in de stations te voet moet verplaatsen. Eigen foto.

Stand van zaken

Eind 2024 werd het contract met TBWA verlengd, naar het schijnt tot tevredenheid van beide partijen.1616 TBWA en NMBS zetten hun ambitieuze reis voort Daar dit de heersende huisstijl is, zullen komende campagnes hoogstwaarschijnlijk ook in deze stijl verdergezet worden. Daarbij komt dat er nog her en der sporen van de vorige stijl zijn, waardoor de overgang nog niet volledig voltooid is.

Zo prijkt op de website nog steeds de glimlach:

website
Figuur 58. Website van de NMBS op 8 oktober 2025.

Aan de andere kant is de eerste bladzijde van de folder1717 Origineel hier. voor de nieuwe ticketformules wel volgens de huisstijl, zij het zonder de slagzin. Interessant hier is Train+: de licht afgeronde oranje markering van deze term lijkt een bewuste stijlkeuze.1818 De trend om de verschillende producten Engelstalige namen te geven blijft voortduren.

voorblad
Figuur 59. Eerste bladzijde van de folder voor het nieuwe ticketaanbod.

Ook te velde kan men nieuwe en oude stijlen naast elkaar treffen, zoals in Gent-Sint-Pieters:

mix fietsen
Figuur 60. Aan mengeling van een nieuw aanplaksel en oudere reglementen die nog gesierd worden door de glimlach. Eigen foto.
mix nood
Figuur 61. Een oude vermelding van het noodnummer met glimlach, en een omkaderde aansporing om gebreken en defecten te melden. Eigen foto.
station oud
Figuur 62. De oude algemene voorschriften voor een station. Eigen foto.
station nieuw
Figuur 63. De nieuwe algemene voorschriften voor een station. Eigen foto.

In een volgend stuk keren we verder terug in de tijd om de stijl te aanschouwen in het tijdperk dat voorafging aan de Positieve periode.

Het gemeenschappelijk front

In april 2024 sloegen de vier vervoersmaatschappijen des Rijks de handen in elkaar voor een gezamenlijke campagne tegen geweld.1919 De openbaarvervoerbedrijven roepen in een nieuwe gemeenschappelijke campagne op tot respect en Gemiddeld 15 gevallen van agressie per dag: NMBS, De Lijn, MIVB en TEC roepen op tot respect in nieuwe campagne Begrijpelijkerwijs werd hier niet gekozen voor de stijl van een der maatschappijen, maar voor een algemene gedaante.

ahmedi
Figuur 64. Ahmedi doet dienst als medewerker voor De Lijn.
angiolina
Figuur 65. Angiolina is de medewerker van de spoorwegmaatschappij.
gaelle
Figuur 66. Gaëlle is de vrouw van de MIVB.
michael
Figuur 67. Michael is de Franstalige man van TEC.

Het persbericht wordt onderaan afgesloten met een beeltenis waarop de vier beeldmerken prijken. Dit toont eens te meer de tijdloosheid van het beeldmerk der spoorwegmaatschappij:

  • Het beeldmerk van De Lijn toont onmiskenbaar de stempel van de tijd waarin het ontworpen werd, zijnde 1991. Recenter is de richtlijn om het beeldmerk van De Lijn te combineren met het beeldmerk van de Vlaamse overheid.
  • Het beeldmerk van TEC verraadt ook zijn leeftijd, al heeft le TEC sinds september 2025 een nieuwer, moderner beeldmerk.
  • De MIVB heeft een beeldmerk dat enigszins hedendaagser aanvoelt, ware het niet dat ze er hier voor kiezen om de afzichtelijke domeinnaam van de stad Brussel erbij te zetten.
logo
Figuur 68. De beeldmerken van de vier openbaarvervoersmaatschappijen die ons land rijk is.
Belangrijk

Alle beelden in dit gewrocht zijn auteursrechtelijk beschermd tenzij anders aangegeven.


  1. NMBS en TBWA samen op de trein
  2. TBWA is een letterwoord bestaande uit de eerste letters van de namen van de oprichters.
  3. NMBS en TBWA onderweg naar beter.
  4. Het is onzeker of de gelijkenis met de vorige leus „Bestemming beter” toeval is.
  5. NMBS lanceert de Kust-Express: rechtstreekse reservatietreinen van en naar de kust tijdens de zomervakantie
  6. Geen mondmaskers meer op de trein: we zien opnieuw de glimlach van onze reizigers
  7. NMBS lanceert een nieuwe aanwervingscampagne
  8. NMBS duikt de zomer in met uitgebreid treinaanbod en extra voordelige tarieven
  9. Roken op perrons van de NMBS is vanaf 2023 verboden, 🚭 Het roken gaat vanaf 1 januari de pijp uit en Het roken gaat vanaf 1 januari de pijp uit
  10. NMBS lanceert nieuwe campagne tegen agressie van spoorwegpersoneel
  11. https://www.nikocaignie.be/latest/tbwa-nmbs
  12. Aanwervingen bij NMBS op kruissnelheid
  13. TBWA en NMBS maken van 'treintijd' jóuw tijd, TBWA en NMBS maken van treintijd jóuw tijd en Train time is my time
  14. _Week van de Mobiliteit: Een Mobility Ticket voor 8 euro op Autoloze Zondag _
  15. We wensen je een nóg aangenamere reis
  16. TBWA en NMBS zetten hun ambitieuze reis voort
  17. Origineel hier.
  18. De trend om de verschillende producten Engelstalige namen te geven blijft voortduren.
  19. De openbaarvervoerbedrijven roepen in een nieuwe gemeenschappelijke campagne op tot respect en Gemiddeld 15 gevallen van agressie per dag: NMBS, De Lijn, MIVB en TEC roepen op tot respect in nieuwe campagne

Alle vragen, suggesties, bemerkingen, opmerkingen, kritieken, meningen, bezwaren, of enige andere vorm van reactie kan u mij per elektronisch schrijven meedelen, op het adres [voornaam]@strijbol.be.