De vernieuwde verkeersborden B22 en B23
Even geleden hebben we gekeken naar de oorsprong van de ietwat vreemde symbolische voorstelling van de fiets op de verkeersborden B22 en B23. Toen bleek dat ze hun oorsprong waarschijnlijk gevonden hebben in een symbolische weergave van een oranje verkeerslicht. Vanaf 2026 wordt een vernieuwde wegcode van kracht, en dit heeft een impact op de borden B22 en B23.
Een nieuwe wegcode
Op 5 juni 2024 kondigde de toenmalige minister van mobiliteit Georges Gilkinet aan dat er een vernieuwde wegcode komt. Deze nieuwe Code van de openbare weg vervangt het verkeersreglement van 1976 (al is die laatste al redelijk wat aangepast). Zo zijn een aantal verantwoordelijkheden verschoven naar de deelstaten. De federale wegcode wordt dus aangevuld met een Vlaams Verkeersreglement, een Brusselse Code van de openbare weg en een nog te verschijnen Waals equivalent.
Deze nieuwe wegcode treedt in voege op 1 september 2026. Omdat de nieuwe wegcode ook een aantal verkeersborden verwijdert, toevoegt en wijzigt, is er een tijdlijn opgesteld. Bij het van kracht gaan van de nieuwe wegcode verliezen de borden voor beurtelings parkeren onmiddellijk hun betekenis. Vervolgens vervallen een aantal borden op 1 januari 2027 en 1 januari 2035. Uiteindelijk vervallen alle resterende oude verkeersborden op 1 januari 2045. De kans is reel dat u dus nog even oude borden ziet in het straatbeeld. Deze lange overgangsperiode is gekozen zodat de wegbeheerder de borden kan vervangen tijdens de normale vervangcyclus (een verkeersbord heeft een nominale levensduur van tien jaar).
De borden B22 en B23
Ter herinnering, hieronder de huidige verkeersborden B22 en B23:
Deze zijn in de nieuwe wegcode vervangen door één bord, B22:
De bijhorende wettekst luidt als volgt:
toelating voor fietsers en bestuurders van speedpedelecs om de in de artikelen 57 en 60 bedoelde verkeerslichten voorbij te rijden in de door de pijl of pijlen aangegeven richtingen, wanneer deze verkeerslichten het verbieden, onder de voorwaarde voorrang te verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan
Twee dingen vallen op:
- Het symbool voor de fiets is gewijzigd naar een meer traditioneel symbool. Hetzelfde symbool wordt ook gebruikt op andere vernieuwde verkeersborden om een fiets voor te stellen.
- Het verkeersbord kan nu voor meer richtingen gebruikt worden. Nu zijn dezelfde zeven combinaties mogelijk zijn als in Frankrijk (waar de inspiratie voor het originele bord gehaald is).
Met deze harmonisatie van de gebruikte symbolen voor een fiets blijft er nog slechts een symbool over in de wegcode.